پرورش قارچ گانودرما

پرورش قارچ گانودرما باید طبق اصولی خاص و توسط متخصصین با تجربه در این زمینه انجام شود. قارچ گانودرما به دلیل خواص منحصربفردی که دارد یکی از بهترین و مفیدترین قارچ های جهان بوده و از دیرباز مورد توجه قرار می گرفته است. از خواص قارچ گانودرما که در تحقیقات…

پرورش قارچ گانودرما باید طبق اصولی خاص و توسط متخصصین با تجربه در این زمینه انجام شود. قارچ گانودرما به دلیل خواص منحصربفردی که دارد یکی از بهترین و مفیدترین قارچ های جهان بوده و از دیرباز مورد توجه قرار می گرفته است.

از خواص قارچ گانودرما که در تحقیقات علمی نیز به اثبات رسیده است می توان به سلامت قلب، ضد آلرژی بودن، مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از پیری زودرس، درمان عفونت، درمان افسردگی، بهبود زخم های پوستی و اگزما، درمان عفونت های ادراری، درمان دیابت و … اشاره نمود.

پرورش قارچ گانودرما باید در محیطی مناسب و مطابق با اصول خاصی انجام شود. کشت این قارچ در گذشته به صورت طبیعی بوده است. اما در هر صورت قارچی که در جنگل رشد می کند یعنی در یک محیط طبیعی، آفات مخصوص به خود را داشته و خواص آن نیز نمی تواند مانند نوع پرورشی آن باشد. لذا پرورش قارچ گانودرما یک کار کاملا تخصصی بوده و با نظارت های علمی می توان ترکیبات فعال موجود در این قارچ و نیز اثرات آن را چندین برابر نمود.

مراحل پرورش قارچ گانودرما

پرورش قارچ گانودرما طی مراحل خاصی در یک سالن کاملا استریلیزه و قرنطینه شده صورت می گیرد. متخصصین پرورش قارچ گانودما، پرورش این قارچ را در تابستان توصیه می نماید و خوشبختانه ایران محل مناسبی برای پرورش این قارچ می باشد. در ادامه مراحل پرورش قارچ گانودرما را توضیح خواهیم داد:

مرحله اول:

محیط پرورش و کاشت قارچ گانودرما باید استریلیزه باشد.

سالن پرورش قارچ گانودرما باید کاملا استریلیزه شده و قرنطینه باشد. در صورتی که بهداشت سالن رعایت نشود بیماری ها و ترکیبات سمی به محصولات نفوذ خواهند کرد. نور، دما و رطوبت سالن باید طبق استانداردهای مشخصی باشد. معمولا محیط سالن برای کاشت این گونه قارچ باید با رطوبت خاص باشد. دما نیز معمولا بین 28 تا 35 درجه سانتی گراد مناسب است.

مرحله دوم:

کیسه کردن قارچ های گانودرما:

برای پرورش قارچ گانودرما باید کیسه هایی را پر از کاه تمیز و بهداشتی نمود. در صورت عدم وجود کاه می توان از خاک اره نیز استفاده نمود. برای اینکه با خاک اره شرایط مناسبی جهت پرورش به وجود آید می توان به ان مقداری کلسیم فسفات اضافه کرد. پس از اینکه کیسه آماده شد، سر کیسه ها را با نخ محکم می دوزند.

مرحله سوم:

بذر قارچ گانودرما داخل کیسه ها ریخته می شود.

پس از استریلیزه شده کیسه ها و قرار دادن در یک مکان خنک، بذر قارچ درون کیسه ها ریخته می شود. سپس کیسه ها در محلی پر نور و با رطوبت مشخص قرار داده می شوند.

مرحله چهارم:

سر کیسه ها به منظور برخورداری از فضای بهتر جهت رشد بریده می شوند:

در این مرحله سر کیسه ها برای اینکه رشد قارچ ها از فضای بهتر و مناسب تری برخوردار شود بریده می شوند.

مرحله پنجم: برداشت قارچ

به طور کلی برداشت قارچ گانودرما طی سه دوره یک ماهه انجام می شود. همانطور که قبلا ذکر شد دما و رطوبت سالن باید مناسب باشد تا قارچ های گانودرما فاسد و تخریب نشوند. زمانی که رنگ این محصول مایل به قرمز یا قهوه ای بود می توان آن را برداشت نمود.

زمانی که پرورش قارچ گانودرما به اتمام رسید و آن را برداشت نمودید باید آنها را کاملا خشک کرده و در مکانی خشک و خنک نگهداری نمایید. این محصول مغذی پس از پرورش به صورت بسته بندی های گوناگون عرضه شده و در بازار به فروش می رسد. شما می توانید قارچ گانودرما را از فروشگاه های معتبر تهیه نموده و با اضافه نمودن آن به رژیم غذایی خود و بهره گیری از انواع ویتامین هایی که در آن وجود دارد مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین های A،C،E و D و ویتامین های گروه B و … سلامتی خود را تضمین نمایید

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست